Grazing the sky

Schermafbeelding 2015-05-06 om 23.14.17Op 22 januari 2015 zond Avrotros op NPO2 een prachtige documentaire uit met deze naam, met als ondertitel ‘De acrobaten van het Cirque du Soleil’.

http://www.avrotros.nl/gemist/item/AT_2027842/grazing-the-sky-de-acrobaten-van-het-cirque-du-soleil/

De indrukwekkende gratie en durf die acrobaten laten zien in hun acts, zijn het resultaat van jaren studie, oefening en een ijzeren discipline, luidt de beschrijving van de website van de omroep.

En De trapeze vormt de metafoor voor levensambities, die extra zeggingskracht krijgt door de voortdurende dreiging van een val en mogelijk levenslange blessures.

Een voor de hand liggende parallel met de inspanningen van ons musici om het vak te beheersen dringt zich hier op.

LEES MEER

Fysiologie van de fluitist zichtbaar gemaakt

LFysiologie Mozart 2015-05-07 om 14.30.20Fluitisten en andere blazers beschikken sinds afgelopen jaar over een middel om alle fysiologische processen tijdens het spel letterlijk van binnen te bekijken.

Een groep wetenschappers uit Freiburg, waarvan enkele ook musici zijn, hebben dit met behulp van vernuftige moderne technieken en apparatuur mogelijk gemaakt en middels een dvd op de markt gebracht.

De beelden spreken voor zich en de gedachte dat er veel te verbeteren valt in het overbrengen van de juiste begrippen, vooral op het gebied van ademfunctie, dringt zich onvermijdelijk op. We horen namelijk in het algemeen redelijk eenduidige verhalen over de inademing maar het blazen op zich kent een hele gamma aan interpretaties en is jammer genoeg vaak anders dan de werkelijkheid. Het woord demystificatie is hier op zijn plaats.

LEES MEER

Een goede docent

3CoinchonOverdracht van kennis, vermeerdering van inzicht en aanleren van vaardigheden zijn onontbeerlijk om goede instrumentalisten te vormen. Dat is de meest elementaire taak van elke goede docent.

Tegelijkertijd speelt het inlevingsvermogen van de docent een fundamentele rol. Hij moet zich in elke student kunnen verplaatsen zodat hij op een opbouwende manier zowel zijn talenten als zijn tekortkomingen kan ontdekken. Vervolgens moet hij met respect voor zijn leerling een leerstrategie bedenken die op maat gesneden is.

LEES MEER

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord