De Berliner Philharmoniker in het Concertgebouw

Sir-Simon-Rattle-Monika-Ritterhaus-611x397Gustav Mahler – 2e Symfonie

Vele malen heb ik het voorrecht gehad om Mahler’s 2e te spelen in Argentinië. Niet alleen in concertzalen maar ook zelfs in voetbalstadions voor tientallen duizenden mensen. Telkens een radicale ervaring waardoor je met recht je afvraagt wat werkelijk je functie is als orkestmusicus in zo’n gigantisch geheel. Vanzelfsprekend is de (verwachte) volmaaktheid van je bijdrage. Maar hoe zit het met de dynamische schaal? Wat is de werking van het uit de kluit gewassen orkest in je individuele expressiemogelijkheden?

LEES MEER

Peter-Lukas Graf

???????????????????????????????

Ik zou een jaar of vijftien zijn geweest toen ik voor het eerst een concert van Graf bijwoonde. Het was in Buenos Aires in een serie lunchconcerten van het Argentijnse Mozarteum. Hij speelde toen Schubert variaties, Pièce van Ibert en de Ballade van Martin, als ik het me goed herinner.

Graf vond ik toen een ongelooflijke knap fluitist, met een prachtige toon en een indrukwekkende instrumentale beheersing. Binnen het panorama van de fluit in die tijd…

LEES MEER

Inspiratie – Vladimir Horowitz

maxresdefault

De romantiek van het gezegde ‘Alle wegen leiden naar Rome’ is in de praktijk van musici niet altijd zo vanzelfsprekend. Gelukkig bestaan er veel mogelijkheden om het ambacht te leren en de weg naar vakmanschap voor te bereiden. Goede docenten zijn fundamenteel in dit proces.

Net zo belangrijk is de instelling van de musicus in spe ten opzichte van de invloeden die zijn unieke persoonlijkheid gaan vormen. Het ontwikkelen van een extra zintuig om gelaagdheid aan te brengen in het spel en het musiceren is hier noodzakelijk.

LEES MEER

Frank Martin – Ballade

martin_1Het staat buiten kijf dat wij een hoger vertolkingsniveau kunnen bereiken door kennis en informatie te vergaren over een stuk en zijn componist, het werk te analyseren – ook vanuit een intuïtieve benadering! – , allerlei ‘verborgen’ lagen te ontdekken, door veel te luisteren naar de muziek en er als het ware in te ‘gaan leven’.

LEES MEER

De tien geboden van de fluitist

Volgens Leonardo De Lorenzo

De Lorenzo

  1. Houd je instrument schoon.
  2. Onthoud dat langzaam oefenen de studie van de goden is.
  3. Eer je leraar – zelfs als je gelooft dat je het beter weet dan hij.
  4. Minder oefenen op je instrument – maar meer nadenken en studeren zonder je instrument zal leiden…

LEES MEER

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord