Astor Piazzolla – Histoire du Tango

michelangelofb

Aanstaande week zal het blad FLUIT van het Nederlands Fluit Genootschap (NFG) een artikel publiceren dat ik geschreven heb over Astor Piazzolla en zijn Histoire du Tango. Het bevat een kritische verhandeling over de vele verschillen tussen het manuscript en de uitgave van Lemoine. Bovendien zijn er aanwijzingen over ritme, accenten, swing en vele andere aspecten die nodig zijn voor de benadering van de uitvoeringspraktijk van de tango en voor een verantwoorde interpretatie.

Hier volgt de Inleiding:

LEES MEER

De dappere fluitspeler

de-dappere-fluitspeler-fragment

Dat het Rijksmuseum in Amsterdam een fantastische collectie van kunst en kunstnijverheid bezit is alom bekend. Niet iedereen weet dat in deze laatste categorie zich enkele oude fluiten bevinden. Maar voor velen is helemaal onbekend dat er op internet een uitgebreide catalogus van talloze stukken van de verzameling voor geïnteresseerden vrij beschikbaar is als public domein.

Je hoeft maar te registreren, in te loggen en een verrassende wereld gaat zomaar voor je open. In de catalogus zoeken wordt makkelijk gemaakt doordat sleutelwoorden gebruikt kunnen worden voor het zoeken.

LEES MEER

Een instrument dat altijd ‘nee!’ zegt

JongleurMet fluiten jonglerende koorddanseres

 

In de Facebook-pagina van Oboenlehrer Karl Wentzel bevindt zich een gefilmd interview waarin de hoboïst Maurice Bourgue (*1939) herinneringen ophaalt aan vroeger. Als kind van negen heeft hij gekozen om de hobo te spelen omdat hij gefascineerd was door zijn klank. Hij zegt:

Het moet iets heel speciaals voor mij hebben betekend. Desondanks heb ik nooit ontkent dat ik veel tegen de hobo heb. Het is een instrument dat altijd ‘nee!’ zegt. Speel piano, ‘nee!’, Speel forte, ‘nee!’. Speel legato, ‘nee!’. Het instrument rebelleert tegen alles. Maar hij rebelleert omdat wij hem frontaal aanpakken.

 

LEES MEER

Hermann Scherchen en de hedendaagse muziek

Afgelopen juni precies vijftig jaar geleden is de dirigent Hermann Scherchen (1891-1966) overleden. In juni is het tevens 125 jaar geleden dat hij werd geboren.

Scherchen was een eigenzinnige dirigent die bij de jongere generatie musici nauwelijks bekend is. En dat is jammer, want hij was een interessante dirigent die zich met veel passie toelegde op een zeer omvangrijk en uiteenlopend repertoire. Zijn Mahler opnamen wekten indertijd veel aanzien, alsmede veel werk van Max Reger. Ook droegen zijn opnamen van Bach en Händel bij aan de ontwikkeling van stijlgetrouwe interpretaties.

LEES MEER

Francis Poulenc, de Sonate voor fluit en piano (4)

Een handleiding voor de uitvoerende musicus

Foto Poulenc voor tour Eiffel 3

Dit artikel biedt de speler handvatten om de Sonate in een breder perspectief te zien en zich in aspecten van interpretatie te verdiepen. Hier komen betrouwbaarheid van uitgave, vergelijking van de uitgave met de opname van Poulenc en Rampal uit 1959,[i] praktische beschrijving, interpretatie, bronnen van inspiratie (zowel voor de componist als voor de vertolker) en een lijst van tips voor de fluitist aan de orde, In wat hieronder volgt betekent ‘m.’ ‘maatnummer’ (m. 30 is maat 30), <9> repetitienummer 9 in de partituur, (1) verwijst naar de eerste uitgave uit 1958, (2) naar de ‘Revised edition’ uit 1994.

[i] ‘Présence de la Musique Contemporaine’ (Véga C 35 A 181, 1959), opnieuw uitgebracht door Wergo (WER 50004, ca. 1963). Geluidsopname hiervan in soundcloud.com/marian-kirwel. Op YouTube staat een videoregistratie van de Cantilena tijdens een concert op 27 mei 1959 in de Salle Gaveau in Parijs ter gelegenheid van Poulencs zestigste verjaardag, www.youtube.com/watch?v=uEZl.

LEES MEER

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord