Fluit & Vraag Jorge

Stel uw vraag aan Jorge

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

*

  • E. Locher 14 juli 2015, 10:26 Beantwoorden

    Beste Jorge Caryevschi, Ik ben weer eens bezig met het Concertino van Chaminade. Daar zitten genoeg struikelblokken in. Op dit moment worstel ik vooral met het gebroken akkoord van maat 83. Moeilijk om dat gelijkmatig te spelen, vooral in het hoogste register. Hebt u misschien nog handige tips die daarbij kunnen helpen? Bij voorbaat veel dank voor uw reactie. Met vriendelijke groet, Elsbeth Locher.

    • Jorge Caryevschi 16 juli 2015, 10:30 Beantwoorden

      Beste Elsbeth, Toonladders en gebroken akkoorden (dus ook vierklanken zoals in dit geval) maken deel uit van de dagelijkse studie, in het bijzonder bij het opbouwen van de techniek. Bij dit loopje komen twee aspecten samen: 1. De vierklank netjes spelen, iets dat op basis van bovengenoemde oefening redelijk te doen is, en 2. De altijd ongemakkelijke ombuiging van de laatste twee noten. 1.a Mechanisch studeren is natuurlijk belangrijk, maar inzicht in de opbouw van het loopje is vooral fundamenteel. Voor de zuiver technische benadering refereert bij voorbeeld Trevor Wye in Practice book for the flute, Volume 6, Technique – III, aan Chaminade’s Concertino. Met name een vergelijkbare vierklankfiguur van de cadens, alsmede de snelle loopjes van M.25 en volgende en M.50 en volgende komen aan bod. 1.b Probeer vooral de vierklank harmonisch te visualiseren in de drie registers. Een piano of toetsenbord kunnen hier behulpzaam zijn om de akkoorden te ‘zien’. 1.c Schrijf de vier noten op de balk voor het eerste octaaf en speel transponerend deze naar de drie registers. Of in de andere octaven met hetzelfde doel. 2.a De drie (bijna hele)herhalingen van de vierklank lopen samen met een crescendo teken. Dat de laatste twee noten moeilijker liggen heeft te maken met de gecombineerde werking van de hogere blaasdruk en de aanzwellende dynamiek. Om dit onder controle te houden probeer bij de dis3 die groeiende kracht enigszins een halt toe te roepen. Laat de f en de a met de inertie van de ingezette kracht ontstaan. Zodoende is dan de overgang van bovengenoemde dis3 naar de nieuwe dis3 die op de e oplost aanzienlijk makkelijker. Hiermee koppel je mechanische studie aan intuïtie en reflectie. Uit deze combinatie moet je een ‘lichamelijke ervaring’ van het loopje voelen, waardoor dit definitief in je systeem opgenomen wordt. Veel succes! Hartelijke groet, Jorge

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord