In Memoriam Nikolaus Harnoncourt (1929-2016)

Met het overlijden van Harnoncourt is ons een van de meest toonaangevende persoonlijkheden van de klassieke muziek in de 20e eeuw ontvallen, als uitvoerende én als denker.

In zijn handen klonk elk muziekstuk als nieuw en hij dwong met ongerepte oren te luisteren.

Mischa Spel schrijft in het NRC:

‘Musik als Klangrede heet, niet toevallig, Harnoncourts handboek over uitvoeringspraktijk en Töne sind höhere Worte een bundel gesprekken over romantische muziek. „Toen ik zelf nog orkestmusicus was, inspireerden me vooral de dirigenten die geïnteresseerd waren in de boodschap van de muziek”, zei hij daarover in 2012 in een groot interview in deze krant. ,,Dat waren er zeer weinig. De meesten legden uit wat mooi was, hoe we moesten spelen, niet wat de muziek vertelde. Zij die daar wel een mening over hadden, werden mijn leraren. Nee, ik noem geen namen. Ik ben al oud, zul je net zien dat ik de belangrijkste vergeet.” ‘

Hij is, samen met Gustav Leonhardt en Frans Brüggen, een van de drie giganten van de vernieuwing van de uitvoeringspraktijk als het gaat om het repertoire van 18e eeuw maar ook – direct of indirect – van de interpretatie van muziek in het algemeen.

Wie dit proces van dichtbij heeft meegemaakt en de stappen van dit trio nauwgezet gevolgd heeft, wie zich liet inspireren door hun analytische benadering van de muziek en van alle mogelijke bronnen, wie de verwondering heeft ondervonden van de ontdekking van onverwachte elementen in alom bekende stukken, wie sinds hun experimentele begin zich met context, betrouwbaarheid van manuscript of uitgave, klank, frasering, articulatie, tempo, dynamiek en nog veel meer kritisch heeft leren omgaan, wie hun uitvoeringen vaak bijgewoond heeft, rouwt deze dagen.

Een briljante generatie musici is met Harnoncourt ten einde gekomen.

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord