KONST VAN VEINZERIJ
De musicus
‘There is still another rule for developing harmonious execution… that may be recommended to each person who wishes to become a good musician…: in performing a musical composition, he must apply himself well to the art of simulation [‘Konst van veinzerij’ noemt Jakob Wilhelm Lustig dit in zijn vertaling van 1754, JC]. This art of simulation is not only permissible, but most necessary, and it does not offend the morals. He who strives all his life to master his passions as fully as possible will not find it difficult to counterfeit in himself the passion required in the piece to be performed. only then will he play well and as though from the soul. Whoever does not understand this commendable art of simulation is no musician in the true sense, and is not better than a common labourer, even if he is thoroughly acquainted with all the counterpoint in the world, and can perform every possible technical feat upon his instrument’.
Johann Joachim Quantz, Versuch einer Anweisung die Flöte traversière zu spielen/The Other Flute. Chapter XVII, Section vii, 17
De acteur
‘Inmiddels kan ik op toneel huilen zonder traanstick te hoeven gebruiken. Maar het zijn uiteindelijk niet de tranen op zichzelf. Er zijn steengoede acteurs die nog nooit huilden op toneel, maar die intens verdriet kunnen suggereren. Het is niet de ontlading, het gaat erom hoe je daar toe komt. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat het publiek meegaat en dat de emotie, welke dan ook, geloofwaardig is’.
Roeland Fernhout, VARA GIDS -18-2015
‘Acteren is ontkomen aan de herhaling’, dat wil zeggen, proberen elke keer weer met dezelfde basisgegevens die ene, unieke en perfecte voorstelling te maken’.
Pierre Bokma, NRC CS 4 april 2014
‘Hoe minder je spéélt, hoe beter je bent als acteur’.
Marcello Mastroiani
Gepost op 15 juli 2015
Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.
Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.
In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.
Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.
Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.
Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.
Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,
Jorge Caryevschi
onderwerpen
Fluit LERAAR & LEERLING
Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk
Fluit FLUITSPEL
Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit
Fluit MUZIEK
Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt
Fluit HELDEN
Goed voorbeeld...
Fluit VARIA
Verandering van spijs...
Fluit VRAAG JORGE
Wie weet heb ik het antwoord
Fluit VRAAG JORGE
Wie weet heb ik het antwoord