‘La flûte, c’est moi’ – Baas over eigen spel (2)

Thema-les ter afsluiting van een dag voor amateurs georganiseerd door het Nederlands Fluit Genootschap op 28 september 2014

Wat kun je doen zodat intuïtie, kennis en ervaring, en reflectie je relatie met de fluit verbeteren?

Een aantal voorbeelden:

  1. Wees je eigen toeschouwer. Doe alsof je ‘uittreedt’, voor jezelf gaat staan en met een scherp inlevingsvermogen naar jezelf kijkt. Speel voor eigen rechter, neem de miniemste details waar en wees kritisch. Koppel aan deze analytische observatie je intuïtie en probeer aan te voelen of iets wel of niet bij je past.
  2. Leg verbanden tussen je ‘rationele’ vaardigheden en hoe deze intuïtief door jou ervaren worden. De fysieke en zinnelijke beleving van de technische handeling moet het eindeloze doornemen van checklijsten vervangen. Deze verbinding is het meest succesvol als het gevoel (‘hoe ervaar ik het’) zich los kan maken van alle andere controle elementen.
  3. Trial-and-error’. Werk vanuit de volgende cyclische cirkel:

Luister naar jezelf -> Vel een oordeel over je spel-> Maak een diagnose van de problemen -> Reflecteer: analyseer vanuit je kennis en ervaring en geef daarbij intuïtie en gevoel een relevante rol. Hier zit de meest boeiende sprong naar vernieuwing! -> Oplossing opperen -> Opnieuw spelen met de verworven handvatten -> De hele cirkel opnieuw doornemen totdat je blij van je eigen spel wordt.

 

Cirkel trial error

 

Elke nieuwe reis door deze cirkel moet geen mechanische herhaling zijn van de voorgaande. In tegendeel, de gewonnen observaties dragen bij aan een doeltreffende en meer betrokken beleving van deze weg. Zo wordt de cirkel keer op keer een groeiende driedimensionale spiraal waarmee je steeds ‘een stapje hoger komt.’

  1. Noteer je bevindingen en opmerkingen in je partituur. Maak zodoende een routekaart van het stuk waarmee je bezig bent en durf allerlei zijwegen te onderzoeken. Deze laten je juist zien dat er zich links en rechts een mooie wereld ontvouwt die je mag verklanken. Hier geldt dat hoe beter je ‘de weg’ kent hoe meer ruimte je creëert om je aandacht meer te focussen op je interpretatie en beter te reageren op je medespelers, omgeving en publiek.
  2. Durf je eigen stijl te ontwikkelen en baseer deze op aannemelijke argumenten. Jou door anderen laten inspireren is legitiem maar kopiëren is uit den boze omdat daarmee het creatief proces ophoudt.
  3. Wees oorspronkelijk, kom met nieuwe initiatieven die er toe doen, durf zelfstandig en onafhankelijk te zijn.
  4. Er is geen ultieme waarheid. De waarheid is wat voor jou goed functioneert, wat voor jou maakt dat je vanzelfsprekend met muziek en instrument omgaat, wat van jou een goede en wijze musicus maakt, wat het artistieke, het communicatieve, het geïnspireerde en het inspirerende in jou naar voren brengt.

Om deze positieve boodschap van optimisme en zelfvertrouwen af te sluiten laat ik Steve Jobs, voormalig CEO van Apple Computer aan het woord:

            ‘Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma – which is living with the results of other people’s thinking. Don’t let the noise of others’ opinions drown out your own inner. voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary’.

Daarom:

            ‘Stay hungry. Stay foolish’.

 

Gepost op 2 juli 2015

 

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord