Böhm voor…

Om de fluit te kunnen begrijpen is er niets vanzelfsprekender dan teruggrijpen op de ideeën van Theobald Böhm. Hij heeft zijn uitvinding ontwikkeld vanuit een voor zijn tijd specifieke visie op technologie, toonideaal en expressiemogelijkheden. Het instrument moest namelijk geschikt zijn om optimaal de paradigma’s van de Romantiek in het midden van de 19e eeuw weer te geven.

Met recht kunnen we ons afvragen waarom er dan zo veel weerstand is geweest om zijn uitvinding van 1847 meteen te accepteren. Door de geschiedenis heen werden fluitisten van conservatisme beticht, vaak met recht. Vandaag de dag hebben wij genoeg inzicht om de historische veranderingsprocessen in hokjes te kunnen plaatsen, terwijl tijdens stijlovergangen het niet zo eenvoudig is te bepalen wanneer iets begint of eindigt.

Twee voorbeelden.

  1.  Als we spreken over de overgang van traverso naar kleppenfluit is deze niet alleen traag verlopen omdat de fluitisten onwillig waren andere nieuwe grepen aan te leren, maar ook omdat spelers nog steeds gevoelig waren voor toonsoortennuances die met de nieuwe fluit niet meer te horen waren. Ook al was deze fluit effectiever om de gelijkzwevende intonatie weer te geven, de toon over het hele register gelijkmatiger te maken en het volume te vergroten.
  2. Toen de acht of meer kleppenfluit vergeleken werd met de Böhmfluit werd deze laatste door velen gezien als plat en weinig verfijnd. Men vond het geen verbetering. Om de mogelijkheden van het nieuwe instrument te bewijzen begint Böhm bijvoorbeeld zijn op.21, Fantaisie sur un air de F. Schubert in een voor de oude fluit bijna ondenkbare toonsoort, namelijk as kl.t.

De overgang van een nog diatonisch naar een chromatisch instrument maakte een eind aan de talloze grepen van de oude fluit. Deze werden niet alleen gebruikt om mechanische functionaliteit toe te voegen maar ook om de nuancering en expressie van het instrument te verrijken. Anton Bernhard Fürstenau, in Die kunst des Flötenspiels, Op.138 uit 1844, beschrijft niet minder dan 124 grepen voor 37 noten (c1 t/m c4) . En zelfs Richard Wagner in Ueber das dirigieren, uit 1869 noemt fluiten ‘Gewaltsröhren’. Hij ageert tegen de onmogelijkheid ‘überleise Piano’ bij blazers te verlangen. ‘Von diesen, vorzuglich von der Flötisten, welche ihre früher zo sanfter Instrumente zu ware Gewaltsröhren umgewandelt haben, ist ein zart gehaltenes Piano kaum mehr zu enrziehen’.

Deze en andere voorbeelden confronteren ons met de niet geringe

problematiek om de speelstijl van tussen ±1700 en ±1850

met enige getrouwheid op de Böhmfluit weer te geven.

 Het is daarom heel plausibel en zelfs onontbeerlijk de eerste stappen op de moderne fluit te herleiden vanuit de zeer gerichte adviezen van Böhm over het fluitspel en zijn prioriteiten.

Op die manier zijn we in ieder geval verzekerd van een redelijk deugdzame benadering van zijn idealen als het gaat om het fluitspel en de interpretatie van zijn muziek en die van zijn tijdgenoten.

In een volgende blog laat ik Böhm aan het woord.

 

 Gepost op 17 mei 2015

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord