Hermann Scherchen en de hedendaagse muziek

Afgelopen juni precies vijftig jaar geleden is de dirigent Hermann Scherchen (1891-1966) overleden. In juni is het tevens 125 jaar geleden dat hij werd geboren.

Scherchen was een eigenzinnige dirigent die bij de jongere generatie musici nauwelijks bekend is. En dat is jammer, want hij was een interessante dirigent die zich met veel passie toelegde op een zeer omvangrijk en uiteenlopend repertoire. Zijn Mahler opnamen wekten indertijd veel aanzien, alsmede veel werk van Max Reger. Ook droegen zijn opnamen van Bach en Händel bij aan de ontwikkeling van stijlgetrouwe interpretaties. Hij behartigde de uitvoeringen van avant-garde componisten en was een aanjager van de verspreiding van nieuwe muziek. [Lees een interessant artikel in The New York Times van 8 november 1964, van de hand van dirigent Edward Downes, over Scherchens debut in New York: http://www.nytimes.com/1964/11/08/name-it-and-hermann-scherchen-now-73-has-done-it.html?_r=0 ].

Scherchen is de auteur van het Lehrbuch des Dirigierens, Leipzig 1929, dat een ‘bijbel’ is geweest voor tal van dirigenten.

Zijn stijl als dirigent kenmerkt zich door accuratesse in alle facetten, zowel op technisch als op muzikaal gebied. Hij deelde zijn verbluffende kennis met de musici en gaf uitgebreid verbale aanwijzingen. Zijn eigen partituren bevatten tal van notities over wat hij wilde vertellen op elk kritisch punt van de muziek.

Scherchen is onlosmakelijk verbonden aan mijn ontdekking van de hedendaagse muziek. In Buenos Aires woonde ik in 1958 een concert bij van het Orkest van de Asociación Amigos de la Música (waarvan ik later solo fluitist van werd) waar hij Bach koppelde aan onder andere de Argentijnse première van Achorripsis, van Iannis Xenakis.

De muziek verbaasde, overrompelde en ontstelde mij zelfs. Deze confrontatie heeft mij zodanig geïntrigeerd dat ik vanaf dat moment het moderne repertoire ben gaan verkennen. Aanvankelijk heel voorzichtig en later met een koortsachtige nieuwsgierigheid.

Scherchens aanpak maakte een diepe indruk op mij door de oprechte en natuurlijke manier waarop hij dit repertoire benaderde. Hij straalde vreugde uit en zijn betoog overtuigde.

Mijn waarneming van de muziek van Xenakis en zijn avant-garde tijdgenoten is sindsdien veranderd. Aan Hermann Scherchen heb ik indirect een muzikale loopbaan te danken waar de hedendaagse muziek als een rode draad doorheen loopt. Nieuwe muziek is voor mij nog steeds een bron van genot.

 

Gepost op 6 augustus 2016

Welkom op mijn weblog over muziek, musiceren, fluitspel en onderwijs.
Zowel als solofluitist, kamermuziekspeler, orkestmusicus als fluit- en methodiekdocent heb ik meer dan vijftig jaar ervaring. Ook ben ik oprichter en dirigent geweest van
Het Nederlands Fluitorkest.

Mijn liefde voor de fluit is tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie, genot en zelfs troost. Daarentegen kan het fluitspel zoals ik het vaak hoor mij niet in
gelijke mate bekoren.

In deze blog vat ik mijn gedachten daaromtrent samen en deel ze met jou.

Het spreekt voor zich dat ik het verworven vakmanschap en mijn zienswijze aanwend tijdens mijn lessen. Persoonlijk ben ik echter het meest benieuwd naar wíe ik voor mij heb en wat zíjn inbreng is. Omdat ik op zoek ben naar dat unieke dat in iedereen aanwezig is. Ik ben er van overtuigd dat ieders individualiteit de strategie moet bepalen en niet universele dogma’s.

Samen met jou wil ik nieuwe en wellicht verborgen mogelijkheden ontdekken om je spel én het musiceren nog beter te maken.

Daarbij maakt het niet uit of je professioneel, gevorderd amateur of (lid van)
een ensemble bent.

Ik boek successen met ‘dwars’ zijn. Dat betekent dat ik wars ben van in steen gebeitelde wetten.
Het gaat om de mens, niet om de regels.
Dank voor je bezoek.
Vriendelijke groet,

Jorge Caryevschi

onderwerpen

1

Fluit LERAAR & LEERLING

Ze vullen elkaar aan als echtelieden in een goed huwelijk

2

Fluit FLUITSPEL

Het juiste een-tweetje tussen techniek en musicaliteit

3

Fluit MUZIEK

Wees een rechercheur die met het juiste speurwerk de tunnelvisie vermijdt

4

Fluit HELDEN

Goed voorbeeld...

5

Fluit VARIA

Verandering van spijs...

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord

6

Fluit VRAAG JORGE

Wie weet heb ik het antwoord